Voorleesdagen 2024
Tijdens de Voorleesdagen is het ook leuk om kinderen een voorleesbingo mee te geven. Hiermee maak je ouders bewust van het belang van voorlezen. Bij de voorleesbingo kun je kinderen ook aanmoedigen om de ingevulde bingokaart mee terug naar school te nemen. Als beloning kunnen ze dan iets leuks ontvangen.
Je kunt de voorleesbingo downloaden door op de afbeelding te klikken of door te navigeren naar de volgende link:
Greenscreenbox
Nog een leuke gratis downloadtip: gedurende de hele maand januari 2024 kun je kosteloos het lesproject "Verrassing" downloaden. Dit project is speciaal ontworpen voor gebruik met de greenscreenbox. Binnen het project vind je handige tips voor het gebruik van de greenscreenbox, diverse achtergrondafbeeldingen en illustraties die je tijdens de uitvoering kunt toepassen. Klik op de bijgevoegde foto voor directe toegang tot de gratis download, of ga naar de volgende link: lesproject verrassing.
Sprekende muur
Met deze gratis download oefenen de kinderen met de sprekende muur. Print het bestand en de bijbehorende bijlagen uit. Het bestand is inclusief de afbeeldingen voor in de sprekende muur en werkbladen om uit te printen. Klik op de afbeeldingen hiernaast of op onderstaande download knop.
Recept cupcakes
Tijdens de picknick eten August en Saar heerlijke cupcakes. Hoe lekker is het om samen met kinderen cupcakes te bakken. Tijdens het bakken van cupcakes werk je ook aan computational thinking met kinderen. Ik zal computational thinking en bakken uitleggen aan de hand van een verhaal over Suus die cupcakes bakt voor de picknick met August:
Suus begint haar avontuur van computational thinking door de ingrediënten voor de cupcakes te verzamelen, waarbij ze stapsgewijs nadenkt over wat ze nodig heeft en waar het te vinden is in de keuken. Tijdens het afmeten van de bloem, suiker en andere ingrediënten, past Suus nauwkeurig haar computationele vaardigheden toe om de exacte hoeveelheden te berekenen en te mixen. Suus gebruikt haar probleemoplossende denkwijze wanneer ze zich realiseert dat ze een tekort heeft aan bakpoeder en bedenkt snel een alternatieve oplossing om de smaak en textuur van de cupcakes te behouden. Bij het kiezen van de cupcakevormpjes maakt Suus keuzes op basis van patronen en symmetrie, waarbij ze computational thinking toepast in haar esthetische beslissingen. Terwijl de cupcakes in de oven staan, plant Suus haar tijd zorgvuldig, waarbij ze computational thinking gebruikt om ervoor te zorgen dat ze voldoende tijd heeft om de cupcakes af te maken voordat ze naar de picknick gaat. Suus past logica toe wanneer ze nadenkt over de volgorde van de decoratie, waarbij ze beslissingen neemt op basis van visuele aantrekkingskracht en smaak. Het versieren van de cupcakes met glazuur vereist precisie en sequentiële stappen, waarbij Suus haar computational thinking gebruikt om ervoor te zorgen dat elk gebakje mooi en lekker wordt. Suus ontwikkelt haar algoritmisch denken terwijl ze de juiste volgorde bepaalt voor het toevoegen van toppings, waarbij ze een patroon creëert dat zowel visueel aantrekkelijk als smakelijk is. Bij het inpakken van de cupcakes voor de picknick past Suus haar ordeningsvaardigheden toe, waarbij ze nadenkt over de beste manier om ze te rangschikken om schade te voorkomen tijdens het vervoer. Uiteindelijk reflecteert Suus op haar bakavontuur, waarbij ze beseft hoe computational thinking haar heeft geholpen bij het plannen, problemen oplossen en creatieve beslissingen nemen, waardoor ze niet alleen heerlijke cupcakes heeft gemaakt, maar ook haar cognitieve vaardigheden heeft versterkt.